Karanlık

Laurel mi duyuyorsunuz Yanny mi? İşitsel illüzyonun bilimsel açıklaması

Barış Özcan
görünümler 1 025 190
97% 50 644 1 073

Perşembe akşamları da video yayınlamaya başladım: trvid.com/video/video-_1EabmR1F4I.html
Soru: Videoda size dinleteceğim ses kaydında Yanny mi deniyor yoksa Laurel mı? Nereden çıktı şimdi bu soru diye düşünüyorsunuz değil mi? Delinin biri bir kuyuya taş atmış... diye başlayacağım ama bu devirde o deliler genelde TRvidr olduğu için TRvidr’ın biri sosyal medyaya bir taş atmış, sonra kırk akıllı çıkaramamış. Ama bu kanalın izleyicileri hepsinden daha akıllı olduğu için bugünkü görevimiz o taşı kuyudan çıkarıp, bizim kavanoza atmak :)
14 Mayıs’ta Cloe Feldman adında bir TRvidr Instagram hesabından bu soruyu sorunca ortalık yıkıldı. Çünkü pek çok kişi o sesin tabiki “Laurel” dediğini büyük bir özgüvenle belirtirken, bazıları da “Yanny” dediğini düşündü. Hatta bazıları ikisinin arasında daha farklı bir şey söylediğini iddia ettiler: “Geery” ya da “Garry” gibi bir şey.
Bir TRvidr sayesinde sosyal bir fenomene dönüşen bu tartışmayı başlatan aslında Katie Hetzel adında bir lise öğrencisi. Ders çalışırken “Laurel” kelimesinin nasıl telaffuz edildiğini öğrenmek için Vocabulary.com sitesine giriyor. Bizdeki TDK gibi bir site bu. Hani aklınıza takılan kelimeler olduğu zaman hem anlamı, hem doğru yazılışı, hem de telaffuzu için siz de bakabilirsiniz. Hiç gocunmayın yani bu yaştan sonra Türkçe mi öğreneceğiz diye. Amerikalılar da İngilizce öğrenmek için sözlük kullanıyorlar gördüğünüz gibi. Bilmemek ayıp değil, öğrenmemek... diyeceğim şimdi de günlük deyim kotamı doldurdum.
Neyse Katie’ye geri dönelim. Sözlük sitesini açmış ve küçük hoparlör simgesine tıklamış. Ama Laurel yerine Yanny dediğini duymuş. Sonra gidip sınıf arkadaşlarına sormuş ve tıpkı bu videonun başında sizin de başınıza geldiği gibi bir kısmı Laurel, bir kısmı da Yanny duyduğunu söylemiş.
Peki bu ses dosyası yanlışlıkla mı oraya konmuş? Hayır. Teknik olarak her şey doğru. O zaman söylenişte mi bir hata var? Hayır. Vocabulary.com sitesi bu kelimelerin ses kaydını “uluslararası fonetik alfabeye” hakim ve diksiyonu çok düzgün kişilere yaptırıyor. Bu kelimeyi de New York’daki müzikallerde rol alan Jay Aubrey Jones adında bir opera sanatçısına söyletmiş.
Kısaca söylenen kelime teknik olarak Laurel. Burası önemli. Çünkü bakın duyduğunuz kelime demiyorum. Söylenen kelime diyorum.
Twitter’da yapılan bir ankete katılan dünyanın dört bir tarafından yarım milyon insanın %47’si yani neredeyse yarısı “Yanny” duyduğunu söylemiş. Bunların arasında ünlü yazar Stephen King de var. Gerçi 4 saat sonra o da Laurel duymaya başladığını itiraf etti. Düşünün Beyaz Saray bu konuda video yayınladı. Donald Trump ne dese beğenirsiniz? “I hear Covfefe.”
Kendisi eski bir iş adamı ve artık “usta” bir politikacı olduğu için kötü bir espriyle algı yönetimi yapmaya çalışmış. Konunun özü de bu aslında. Algılarımız. Ne söylendiği değil, bizim ne duyduğumuz.
Yanny ve Laurel tartışmasına yol açan şey işitsel bir illüzyon. Hani sihirbaz da denilen illüzyonistler göz yanılgılarımızdan faydalanarak bizi şaşırtırlar ya. Onun gibi bir şey. Birkaç yıl önce bir elbisenin rengiyle ilgili de benzer bir tartışma yaşanmıştı. Sahi bu elbisenin rengi ne? Mavi-siyah mı, altın rengi ve beyaz mı?
İşte böyle optik illüzyonlar gibi işitsel illüzyonlar da var. Bunun bilimsel açıklaması insan kulağının duyduğu frekanslarla izah edilebilir. Şimdi ses kaydındaki frekansları görebilmek için size Audition’da göstereyim. Bu Photoshop’u da üreten Adobe’nin bir programı ve ses dosyalarındaki frekansları Photoshop’taki gibi bize gösterip seçtirebiliyor. Adobe’de çalışırken bu programın eğitimini çok vermiştim, aranızda katılanlar varsa yorumlarda kendini hatırlatsın :)
Normalde ses dalgaları bu şekilde gösterilir. Aynı ses dalgasının “spektral gösterimi”ne baktığınızdaysa çok daha fazla şey görmeye başlarsınız. Ses frekanslarını... Bunlara bakınca belli yerlerde renklerin sarıya doğru açıklaşmaya başladığını fark edeceksiniz. Bunlara formant frekanslar deniliyor.
~
Videonun tam metni ve kaynaklar web sitemde:
barisozcan.com/laurel-mi-duyuyorsunuz-yanny-mi-isitsel-illuzyonun-bilimsel-aciklamasi
~
Yeni videoları kaçırmamak için ► bit.ly/barisozcanyoutube
Altyazı eklemek için ► trvid.com/u-timedtext_cs_panel?tab=2&c=UCv6jcPwFujuTIwFQ11jt1Yw
~
STT ► bit.ly/stt-serisi
OKU ► bit.ly/oku-serisi
İZLE ► bit.ly/izle-serisi
VLOG ► bit.ly/barisozcan-VLOG
~
twitter.com/BarisOzcan
google.com/+BarisOzcan
facebook.com/BarisOzcan
instagram.com/BarisOzcan
BarisOzcan.com/sikca-sorulan-sorular

katma

 

20 May 2018

LaurelYannyLaurel vs YannyYanny LaurelCloe FeldmanKatie HetzelGarryVocabulary.comJay Aubrey JonesI hear CovfefeDonald Trumpelbisenin rengi neoptik illüzyonlarişitsel illüzyonlarAdobe Auditionses dalgasıspektral gösterimfrekanslarfonetikformant frekanslar

Paylaş:

Paylaş:

Herunterladen:

Yük bağlantısı.....

Ekle:

Çalma listem
Daha sonra izle
YORUMLAR 9 059
Barış Özcan
Barış Özcan 9 aylar önce
Videoda "duyduğunuz" en güzel cümle?
Doctor Bey
Doctor Bey 3 aylar önce
Her fikrini doğru sanma
Onurcan Canbulat
Onurcan Canbulat 3 aylar önce
cümle değilde sesin desem abim <3
ysf oyunda
ysf oyunda 3 aylar önce
Ses fln
AliCan Akyol
AliCan Akyol 5 aylar önce
Ctxrufyfo
ada yılmaz
ada yılmaz 6 aylar önce
siz ne derseniz diyin herkes duymak istediğini duyar
levent ismailvelioğlu
levent ismailvelioğlu 9 saatler önce
Ben elbiseyi mavi altın gordum
Chin Chin
Chin Chin 18 saatler önce
Ben yerry duyuyom
Güven Kardeşler
Güven Kardeşler 18 saatler önce
Cevap ne o zaman
Güven Kardeşler
Güven Kardeşler 18 saatler önce
Bence altın sarı ve mavi
Güven Kardeşler
Güven Kardeşler 18 saatler önce
Yealy
Night bot
Night bot 18 saatler önce
YANNY TABIKI SACMALAMAYIN
Cansu BİÇER
Cansu BİÇER 19 saatler önce
Yanny
Yenmiş Marul Kafa
1. De yanny 2 laurel
Ülvi Abasov
Ülvi Abasov Gün önce
Ben her 2sini duyuyorum
Zeynep -2002
Zeynep -2002 Gün önce
eğer o lise öğrencisi laurel duysaydı bu tartışmaların hiçbiri olmazdı
DREAM FOREVER
DREAM FOREVER Gün önce
Ne kadar Laurel diye duymaya çalışsam da Yanny 🤷
Elif Cansu Demir
Elif Cansu Demir Gün önce
O elbisenin rengi hep bana mavi-altın ses ise yony-tonny gibi birşey geliyor
Emir Öztabak
Emir Öztabak 2 gün önce
Şaka mısınız yeniy diyor işte yanny
NDNG MUSTAFA OYUNDA OYUNDA
İkisinin karışımı
HALİL KURT
HALİL KURT 4 gün önce
cok faydalı güzel bir video
kadir kopuz
kadir kopuz 4 gün önce
kapıcı veysel dedi veysel
Arda Tunç TURGUT
Arda Tunç TURGUT 5 gün önce
ABİ İKİSİNİDE DUYABİLİYORUM
Bnymn Akcy
Bnymn Akcy 5 gün önce
3:36 da bende yanny duydum fakat ilk baştaki kayıtta laurel duydum
Tuana Sümbül
Tuana Sümbül 6 gün önce
İstediğimi duyuyorım
murat yanar
murat yanar 7 gün önce
Nedense ben morul dedigini duyuyorum
Dedektif Uçan Karamel
Adamsin
murat gamer
murat gamer 8 gün önce
Videosunu 10 dk degilde 9:59 yapan adam gibi adam!!
İsmail Efe Yılmaz
İsmail Efe Yılmaz 8 gün önce
ikiside kardeş malmıyım ben aq.
Esma Çelik
Esma Çelik 8 gün önce
*Kapıcı Veysel diyor*
Sadiq Memmedov
Sadiq Memmedov 8 gün önce
Mavi siyah gördüm
Sadiq Memmedov
Sadiq Memmedov 8 gün önce
Mavi siyah gördün
Sait Tastan
Sait Tastan 9 gün önce
En bastakini yanny duydum sonra telafuzunu dinletin leoral duydum
Oğuz Özder
Oğuz Özder 9 gün önce
Üst frekans ve alt frekans bölümünde yanny ve laurel kelimelerini gayet net duyabiliyorum. Ama bu frekansların bütününde de yanny kelimesini duyuyorum? İkisi ayrı ayrı kelime olarak kulağa girerken iki frekans birleştiğinde neden hiç değişim olmuyor?
New Trailers
New Trailers 9 gün önce
arkadaş men her ikisini eşidirem)
The Sky King
The Sky King 10 gün önce
9:59 hmmm...
RunGame - LoL Clips
RunGame - LoL Clips 10 gün önce
Basbaya "ye" ile basliyor "lo" ne alaka bi ye var bi lo var gidin kulaginiza baktirin mw
Anka EFS
Anka EFS 10 gün önce
14 yaşındayım yanny duyorum😆
BloodBrother TR
BloodBrother TR 10 gün önce
Laurel abi yanny nasıl duyuyorsunuz 1 haftadır dinliyorum duyamadım djsbdjdns
Zeki'nin Kanalı
Zeki'nin Kanalı 10 gün önce
Yanny diyo çünkü laurel o kadar ince söylenmez
Efe Silverson
Efe Silverson 9 gün önce
Kes bebe biberonunu iç
_-Timurlenk-_ Arda
_-Timurlenk-_ Arda 10 gün önce
Olm nasıl yanny duyuyonuz ben laurel duyuyom
Ömer Can
Ömer Can 11 gün önce
Amerikalılar bile?
Mirpasha Mahmud
Mirpasha Mahmud 11 gün önce
+++++++
YAĞMUR DURU SAĞ
YAĞMUR DURU SAĞ 11 gün önce
ben yorıl duydum
Ömer Akdeniz
Ömer Akdeniz 11 gün önce
Halley diyo aqq
KAWAİİ_V
KAWAİİ_V 11 gün önce
NİYE 9:59? NEDEN 10 DK DEĞİL SİNİR OLYRM :d
KAWAİİ_V
KAWAİİ_V 11 gün önce
SANIRIM IQÜM SÖYLEDİĞİN HİÇBİR KELİMEYİ ANLAMAYACAK KADAR DÜŞÜK. TEŞEKKÜRLER ;-;
KAWAİİ_V
KAWAİİ_V 11 gün önce
BEN YEURİY DUYUYORUM BENDE Mİ SIKINTI VAR
Defne Su Alsan
Defne Su Alsan 11 gün önce
Peki yanny diye bir kelime var mı
Defne Su Alsan
Defne Su Alsan 11 gün önce
Barış abi sen öğretmen misin ???🤔
İlkim Çakmak
İlkim Çakmak 12 gün önce
İlk önce yanny sonra laurel duydum
Fatih Atmaca
Fatih Atmaca 12 gün önce
Size yemin ederim sabah yanny duyuyordum şimdi laurel duyuyorum
Ahmet Furkan Korkmaz
Ahmet Furkan Korkmaz 13 gün önce
Ne Laureli aq Yanny diyo
Emre Gönder
Emre Gönder 14 gün önce
1 kere yanny duydum birdahada yanny duyamıyorum
Pınar Uluçay
Pınar Uluçay 14 gün önce
Ben ikisini de duydum. 🤨
Semih Can
Semih Can 14 gün önce
buradan laurel duyanlara sesleniyorum www.vocabulary.com/dictionary/laurel adresine gidin ve dinleyin sonlara doğru yanny boğuk bir şekilde duyuluyor birkaç kez dinleyin daha iyi anlarsınız +1
Pırlanta Dövmeliler
Pırlanta Dövmeliler 14 gün önce
Bu video ilk paylaşıldığında ne zaman dinlesem Laurel duyuyordum hatta oyumu da ona vermişim, beğendiğim videolara bakıyordum bunu gördüm ve girdiğimde Yanny duymaya başladım. Korkuyorum.
Anglachel
Anglachel 14 gün önce
23 yaşındayım, Laurel diye algıladım. Yaşlı mıyım ?
Ebrar KRC
Ebrar KRC 14 gün önce
4:59 4:59 4:59 4:59 4:59 ALTIN VE BEYAZ 0:24 0:24 0:24 0:24 0:24 LAUREL Deilde LORIL
unique girl
unique girl 14 gün önce
garry duydum ben nkv ödfrıemgrkjvo jo
Erkan Uzunkaya
Erkan Uzunkaya 14 gün önce
Adamsın BARIŞ ağabey
It'z Sugar!
It'z Sugar! 14 gün önce
Eeee Ben I ikisini de duyuyom ;v;
Çiğdem Turan
Çiğdem Turan 15 gün önce
Lan ben niye her dinlediğimde farklı şey duyuyorum?
Çaycı Mapper
Çaycı Mapper 15 gün önce
Ven lary duyuyorum m.
Umut Efe Yurttaş
Umut Efe Yurttaş 15 gün önce
4:59 altın rengi ve mavi
Ebrar KRC
Ebrar KRC 14 gün önce
Oha yani Altın Ve Beyaz elbise o
Hüseyin Çelik
Hüseyin Çelik 15 gün önce
Ben nygma'nın videosunda laurel duymuştum bu video da ise yanny duydum nedense ?.?.? :)))
CTCN VİDEOLARI
CTCN VİDEOLARI 15 gün önce
Sesleri kendi kafamda değiştirebiliyorum
EGE TEKİN
EGE TEKİN 15 gün önce
Yarry diyo lan
efe ege cin
efe ege cin 15 gün önce
Ben Harry duyuyorum
mosse gamer97
mosse gamer97 16 gün önce
i have no idea what he is saying
P!aFz
P!aFz 16 gün önce
Bu yorumu çok sonra yazıyorum ama şunu farkettim kayıt kalitesinden çok dinleyen kişinin dinlediği cihazın ses verme kalitesi, çünkü kaliteli bir kulaklıktan dinlediğimde laurel kalitesiz bir kulaklıktan dinlediğimde ise yanny olarak duyuyorum. Barış abi yanıt verirsen çok sevinirim.
Ahmet_ BeyzZ
Ahmet_ BeyzZ 16 gün önce
ikisinin de karışımını duyuyorum
Garip Mi Ne ?!
Garip Mi Ne ?! 16 gün önce
Niye böyle şeyler yapıp beynimizi karıştırıyorsunuz ? Hangi salak yaptı ya ?
Delirmiş olmalı
Delirmiş olmalı 16 gün önce
kaç kez dinledim hiç laurel duymadım
Delirmiş olmalı
Delirmiş olmalı 16 gün önce
yanny
Murad Aliyev
Murad Aliyev 16 gün önce
L
Bay isimsiz
Bay isimsiz 16 gün önce
Yanny diyo
Flame Swords 10
Flame Swords 10 17 gün önce
LAN BU NE BEN LAYREL KARDESIMLE ANNEMARIE YANNE BU NEEE
ecrin nur yıldızlı
ecrin nur yıldızlı 18 gün önce
Abi zaten bizim dilimiz yazıldığını gibi okunuyo okunduğu gibi yaxılıyo o yüzden kimse bakmazki ingilizce yazıldığı gibi telaffuz edilmiyo o yüzden bakıyolar
Furkan Yıldırım
Furkan Yıldırım 19 gün önce
Yanruel diyo
Aysu Talıbova
Aysu Talıbova 19 gün önce
Olm *LAUREL* diyo. Manyakmısınız? Yenny ne?
Kans Eray
Kans Eray 20 gün önce
İstediğim zaman ikisinide duyuyorum
Məhəbbət Gözəlov
Məhəbbət Gözəlov 20 gün önce
Siz ne derseniz deyin,her kes duymak istediğini duyar
Elvin Ahsen
Elvin Ahsen 20 gün önce
3:48 Adam fefy duyuyo şuan ne desem bilemedim bu adamda başından beri bişi vardı ztn😂
Ibrahim Qurbanov
Ibrahim Qurbanov 20 gün önce
Yaaa bariş ben bir defa yanny bidefada laurel duydum bu nasil oluyo frekanslarmi karisti yoksa?
Tere Yağı
Tere Yağı 20 gün önce
Aklımdan Laurel düşününce Laurel,Yanny'yi okuduğumda veya düşündüğümde Yanny duyuyorum.
Zafer Can Urunca
Zafer Can Urunca 20 gün önce
arkadaşlar ben gece altın beyaz görüyorum sabah siyah mavi görüyorum
Gülşen Altıntaş
Gülşen Altıntaş 21 gün önce
lorl duyuyorum ben
Aykut C
Aykut C 21 gün önce
Ye Ayı duyuyom ben
Ceylin Sena Anbaroğlu
Lan ben sesi yanny elbiseyi altın beyaz gördüm
Ömer kara
Ömer kara 22 gün önce
Ben yaliy diye duyuyorum
UĞUR Yılmaz
UĞUR Yılmaz 22 gün önce
Laurel diyi
Ben Hacklendim Hacker #hahahajj
Allahım ne kadar ilgimç a kulaklığı taktığımda neyi duymak istediğimi düşününce onu duyuyorum
Yeşim Şen
Yeşim Şen 23 gün önce
Larry duyuyorum? :D
Burak Martinez
Burak Martinez 23 gün önce
Yaurelly diye bişi duydum
XİE And XAU
XİE And XAU 24 gün önce
2 sinide ayırt edebiliyorum yeeeeah
Cagla Keles
Cagla Keles 24 gün önce
Ben moral duyuyorum 🤔
Aov Crazy
Aov Crazy 24 gün önce
Olm ben 2 şekildede laurel duyuyorum
Muhsin ELGİN
Muhsin ELGİN 24 gün önce
İlk dinlediğimde lourel duydum, ikincisinde yanny neden böyle
Zehra Duvarcı
Zehra Duvarcı 25 gün önce
Ben mavi - altın sarısı gördüm :)
DAL DAŞAK ADAM OL LAN YAVŞAAKK
9:59 Yemin et ?!?!?!?!
Anime_ Love
Anime_ Love 26 gün önce
Yaurry?
fnaf insanı
fnaf insanı 26 gün önce
Ben gorely duydum
fnaf insanı
fnaf insanı 26 gün önce
Ben malım heralde
Furkan Bodur
Furkan Bodur 26 gün önce
Ben ikisinide duydum
faruk sahin
faruk sahin 26 gün önce
1 sn ile neler kaybetti
Sonraki
13 sayısı uğursuz mudur?
11:14
görünümler 1 400 000
Giant Monopoly Game With Real Money
15:43
görünümler 10 978 209
Gökyüzündeki en parlak 3. cisim
11:17
Neden kimse bu diziyi konuşmuyor?
18:57
Dünyanın en ünlü aslanı
08:01
görünümler 250 000
Kimdi bu Stephen Hawking?
15:31
görünümler 1 800 000
Candy Breakfast Taste Test
8:02
görünümler 283 019
My Blockbuster Video Stories
7:28
görünümler 1 567 588
FRUIT NINJA in REAL LIFE from 45m!
12:17
görünümler 1 358 754
Trying Aerial Silks With The Try Guys
11:05